strona główna
unicef
erasmus
godło
BIP
Dziś mamy: wtorek 2024-03-19 , imieniny: Aleksandryny, Józefa, Nicety
PlanyAktualnościDokumenty szkolneProgramy i podręcznikiPsycholog, Pedagog, Pedagog SpecjalnyEgzaminy i sprawdziany

Etyka nie tylko dla smyka

Rok szkolny 2018/2019

 

Realizowany program „Etyka nie tylko dla smyka” ma na celu wprowadzenie najmłodszych uczniów naszej szkoły w świat wartości i ułatwienie kształtowania ich postaw moralno-etycznych. Poprzez uczestnictwo w programie nauczyciele starają się przygotować młodego człowieka do świadomego podejmowania właściwych wyborów.

Społeczność klas I-III wraz z nauczycielami dołącza do akcji „stop mowie nienawiści” poprzez realizację scenariuszy opracowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Poniżej przedstawiamy zajęcia w poszczególnych klasach, gdzie dzieci uczyły się  tolerancji, prawdomówności, pracowitości, współdziałania, szacunku, miłości, szczerości, koleżeńskości, dobroci, godności, wolności, odpowiedzialności, uczciwości, sprawiedliwości, umiaru, wytrwałości, piękna…

 

Koordynator programu K.Niedlich

 

 

Zajęcia z p. Kasią Konczal
 
Wartość :Dobro – Dobre uczynki
 

27 lutego 2019r. w klasie Ic dzieci uczestniczyły w zajęciach kształtujących wartości.
Ideą tych zajęć było uwrażliwienie dzieci na potrzeby drugiego człowieka, zwierzęcia lub otaczającej nas przyrody.Czynienie dobra innym to wspaniała okazja by na chwilę zwolnić tempo,okazać swoją życzliwość, zrozumienie, uśmiech,radość i wiarę w drugiegoczłowieka.
Dzięki dobrym uczynkom możemy zdziałać wiele, liczy się nawet ten najmniejszy.Dzieci w czasie zajęć wysłuchały wiersza, przeanalizowały i na podstawie zawartych w nim treści nadały tytuł „Dobre uczynki”.To co robią dobrego przedstawiły plastycznie na wyciętych przez siebie serduszkach.Wypowiadały się na temat swoich dobrych uczynków wobec innych.Wykonały drzewo dobrych uczynków,które udekorowały sercami. Następnie każdego dnia pod drzewkiem na karteczkach doklejały swoje dobre uczynki. Zajęcia z pewnością uwrażliwiły dzieci na czynienie dobra wobec innych,poszanowanie pracy swojej i innych.Dzień zakończył się zabawami z chustą animacyjną, które sprawiły dzieciom wiele radości.To był dzień wielu przemyśleń i postanowień.

„Dobre uczynki są jak dobre poematy.
Można łatwo uchwycić, ku czemu zmierzają,
Lecz nie zawsze da się je racjonalnie wytłumaczyć.”
A.    Einstein

 

Zajęcia z p. Violettą Artka-Pasternak

"Przygoda małej mrówki".

Wartość - współpraca.

Dnia 26 lutego w klasie 3b odbyły się zajęcia z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka" na temat współpracy. Po przeczytaniu tekstu bajki pt. "Przygoda małej mrówki" dzieci miały zastanowić się, dlaczego tak ważna jest współpraca. Każdy z uczniów miał za zadanie napisać esemesa do małej mrówki, aby zachęcić ją do współpracy. Swoje pomysły dzieci zapisały na atrapach telefonów komórkowych.

Oto przykładowe esemesy uczniów:


1. "Mrówko, na twoim miejscu bym współpracował, będziesz później miała więcej czasu dla siebie".

2 "Cześć! Na twoim miejscu zrobiłabym tak: 1. Na początek bym wcześniej wstała i zabrała się do pracy. 2. Po wykonaniu zadania mogę leniuchować i grać.

 3. "Cześć mała mrówko! Chcę ci powiedzieć, że współpraca jest bardzo ważna i jest to bardzo dobre, aby wspólnie coś robić. Jak skończysz to sobie odpoczniesz".

 

Zajęcia z panią Agnieszką Lewandowską - klasa 2 b

 

"Biały lew” – zajęcia z edukacji społecznej. 

Wartość etyczna  - tolerancja

Kolejne spotkanie z etyki  w klasie 2 b rozpoczęło się przepięknym , krótkim  opowiadaniem o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od samego początku zajęć bardzo posmutniały, wczuły się w rolę smutnego lwa . Na tych zajęciach  wszyscy  uczniowie uświadomili  sobie, że pomimo tego ,że  każdy z nas jest inny,  mamy również wiele cech wspólnych. Dzieci podczas pracy grupowej poszukiwały swojej "bratniej duszy".Uczniowie mówili w jaki sposób należy się zachowywać gdy spotkamy w swoim otoczeniu " białego lwa", grały w grę „Bingo” – zbierały podpisy osób, które lubią to samo. Zabawa sprawiła dzieciakom wiele radości.  Jako zadanie domowe dzieci miały napisać  list do białego lwa. Efekty pracy domowej  były przepiękne, dzieci chciałyby zaprosić białego lwa do naszej szkoły i zaprzyjaźnić sie z nim.

Najważniejsze przesłanie z zajęć to :

Ludzie mają te same prawa niezależnie

od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają.

 

Zajęcia świetlicowe z panią Kamilą Grochalą
 
O PIĘKNIE – wartość etyczna – PIĘKNO CZYNÓW

18 lutego w ramach zajęć świetlicowych odbyły się zajęcia dydaktyczne
"O pięknie", w których uczestniczyli wybrani uczniowie
z klasy 2 b, 2 d i 4 d.

Podczas zajęć nauczyciel prowadził pogadankę na temat rodzajów piękna.
Zaangażował uczniów w namysł nad pięknem i nad jego rodzajem. Uczniowie
słuchali trzech różnych utworów muzyki klasycznej, a podczas słuchania,
malowali farbami wyrażając piękno za pomocą kolorów. Każdy z uczniów 
tworzył również swoją definicję piękna, którą napisał i przykleił na wspólnej
planszy.
Oto refleksja na temat piękna:
Piękno to nie tylko wygląd. Bez piękna świat byłby nudny.
Piękno to teżprzyroda.
Piękno to nie tylko wygląd. Piękno jest wszędzie.
Piękno nie jest tylko u jednej osoby.
Piękno otacza nas. Ludzie są piękni.

 

Zajęcia z p. Anną Rydzyńską - klasa 1d
 
„Co to znaczy być dobrą koleżanką, kolegą” - zajęcia z edukacji społecznej

Wartość :  równość, życzliwość , koleżeństwo

Niedawno w klasie 1d odbyły się zajęcia na temat więzi koleżeńskich.Dzieci zastanawiały się na czym polega koleżeństwo.
Chętniewspółpracowały w grupie oraz aktywnie uczestniczyły w pogadance.Powysłuchaniu opowiadania „Dobry kolega” uczniowie podzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zachowania oraz uczuć głównych bohaterów czytanki. Z łatwością odróżniły zachowania dobre od złych. Wymieniały cechy dobrego kolegi/ dobrej koleżanki oraz chętnie uczestniczyły w scenkach dramowych.Na zakończenie zajęć dzieci zaprojektowały i wykonały odznaki
dobrego kolegi i dobrej koleżanki.

Wypowiedzi uczniów:
- Dobry kolega zawsze próbuje rozweselić, gdy komuś jest smutno.
(Maja B.)
- Dobry kolega pomaga w trudnej sytuacji. Zawsze można na niego liczyć.
(Nikola M.)
- Dobry kolega jest uprzejmy i nie mówi brzydkich słów. Nie obraża innych.
(Roksana O.)
- Dobry kolega pomaga w odrabianiu lekcji i chętnie pożycza zeszyty, jeśli kogoś
nie było w szkole.
(Kuba M.)
- Dobry kolega nie krzywdzi i zgłasza pani, jeśli widzi, że inni się biją
(Liwia G.)
- Dobry kolega lubi się bawić i zaprasza innych do zabawy. Można zaprosić go
do swojego domu.
(Staś Rz.)
-Dobry kolega umie się dzielić i pozwala bawić się swoimi zabawkami.
(Amelka B.)

Zajęcia z p. Małgorzatą Kowalską- Płuciś - klasa 1a

 

„Przygody królewicza Bielinka” – zajęcia z edukacji społecznej.

 

Wartość : uczciwość

 

Na zajęciach z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka" 22.02 2019r.  uczniowie z klasy 1a próbowali  zdefiniować pojęcie uczciwości.  Na początku zajęć wysłuchali opowiadania o przygodach królewicza Bielinka i ocenili postępowanie bohaterów bajki. Bez trudu namalowali i przedstawili kolegom dalsze losy bohatera opowiadania.  

Następnie wspólnie ustalili drogowskazy – zasady uczciwego postępowania w szkole.

 

Zajęcia z p. Katarzyna Niedlich w klasie II C

„Ważny mecz”

Wartość : antykorupcja, uczciwość

 Klasa II c wzięła pod lupę korupcję. Dzieci po raz pierwszy zetknęły się z tym pojęciem. Słowo korupcja było zupełnie dla nich obce.

Na zajęciach z zainteresowaniem wysłuchały inscenizowane rysunkami opowiadanie o meczu piłkarskim. W zawodach uczestniczyły trzy klasy.

Jedna z nich przekupiła lodami swoich rywali i wygrała nieuczciwie mecz. Dzieci mówiły co myślą na ten temat, oceniały bohaterów i podawały inne przykłady z życia. Oto niektóre wypowiedzi:

Uważam, że III a nie powinna przekupić klasy III c.

Gdybym była na ich miejscu i wygrała mecz to i tak się bym nie cieszyła, bo wiedziałabym, że wygrałam nieuczciwie.

Człowiek skorumpowany to taki, który źle postępuje w życiu.

ALA

III a zrobiła korupcję! Nie powinna tak robić. III C BYŁA PRZEKUPIONA i przez to przegrali. Moim zdaniem nie powinni tak robić. Powinni się wstydzić!!!

Korupcja jest obraźliwa i niemądra!

Zuza

Jakby drużyna III C postarała się, to by wygrała. Oni nie powinni dać się przekupić! Człowiek skorumpowany to ten, który dał się przekupić. Korupcja jest bardzo zła.

Julia

 

Gdyby prawda wyszła na jaw, to by IIIa została wyrzucona z boiska. Hubert był oszustem, bo przekupił III C. myślę, że III A powinna być zawieszona. A III C NIE POWINNA DAĆ SIĘ PRZEKUPIĆ.

Filip.K.

III a powinna się wstydzić za to co zrobiła, a III c nie powinna się w ogóle zgodzić na taki układ. Hubert maił bardzo zły pomysł. Za to Kazio miał bardzo, ale to bardzo dobry pomysł. III c powinna użyć antykorupcji, a III a nie powinna używać korupcji. III b wygrała uczciwie i trenowała.

Korupcja jest to takie coś jak przekupstwo. Człowiek skorumpowany to ten, który jest przekupiony czymś.

Laura

Myślę, że drużyna III a źle zrobił, bo nie można nikogo przekupywać. Janusz miał rację, mówił, że muszą poćwiczyć. Tu po prostu wystąpiła korupcja i antykorupcja. Korupcja jest zła. Człowiek skorumpowany to ten, który został przekupiony.

Dominik

Co by się stało, gdyby prawda wyszła na jaw?

Korupcja jest wtedy, gdy komuś coś dasz, a ten ktoś zrobi ci przysługę.

Kacper

 Człowiek skorumpowany to ten, który kłamie. Korupcja to kłamstwo.

Piotr

Moim zdaniem chłopcy z III a niepotrzebnie chcieli wygrać. Ja na ich miejscu chciałabym się tylko bawić,

Ewa

Klasa III C DAŁA SIĘ PRZEKUPIĆ!! Wolała lody od wygranej!

Człowiek skorumpowany to ten, który jest przekupiony. Korupcja jest przekupieniem.

Filip P.

Co prawda III a wygrała, ale to sztuczna wygrana. To tak jakby kupić sobie sztuczne szczęście w nieistniejącym sklepie. Ja poszedłbym za Jankiem, a HUBERT UŻYŁ KORUPCJI. Korupcja to coś co pozwala na wygraną za pomocą przekupienia.

Fabian

Myślę, że III a przekupiła III c, bo się bali, że nie dadzą rady. Uczciwy był tylko Janusz, bo chciał potrenować?

III a TO OSZUŚCI!!!

Alexander.

Janusz miał rację! Chłopcy powinni trenować! Postąpili żle przekupując kolegów. Ich wygrana nie była prawdziwą wygraną. To było przekupstwo!!! Korupcja jest bardzo zła!!!

 

Zajęcia z p. Wiesławą Lassota – klasa II d
„Co to znaczy być uczciwym?”
Wartość etyczna - uczciwość
 
Pamiętając, że choć rozmów nigdy za wiele, to wielką wartość dla dzieci ma również przeżywanie określonego doświadczenia, które pozwoli im zrozumieć siebie i innych – własne emocje i uczucia.
Dlatego uczniowie klasy 2 d wzięli udział w zajęciach: Co to znaczy być uczciwym?
Na początku spotkania dzieci wysłuchały teks pt.„Marzenia Tomka”. Wspólnie zastanawialiśmy się jaki problem miał Tomek i jak powinien go rozwiązać. Dzieci w grupach przygotowały scenki na temat: co mogło wydarzyć się później. Na koniec zajęć powstały kwiaty uczciwości. Dzieci zapisały swoją
definicję uczciwości
i odpowiedziały na pytania:

 Czy lepiej żyje się wśród ludzi uczciwych, czy nieuczciwych?
 Czy łatwiej jest być uczciwym, czy nieuczciwym?
 Czy lepiej być uczciwym, czy nieuczciwym w klasie?

 

 

 

Zajęcia z p. Mariolą Kubiak w klasie 3a

„Gdy jestem szczęśliwy, czuję się dobrze sam ze sobą,inni mi ufają”
Wartość etyczna : uczciwość

Uczniowie klasy 3a podczas zajęć wychowania fizycznego z elementami etyki
odpowiedzieli sobie na trudne pytania: „Co to jest doping?” „Na czym polega
przekupstwo?”, „Co znaczy być uczciwym?” Odpowiedzi na niełatwe pytania
znaleźli podczas wspólnej zabawy z elementami rywalizacji, dyskusji, przykładów
z życia sławnych ludzi, itp.
1. Powitanie i podanie tematu lekcji.
2. Zabawa ruchowa: „Gazetowa bitwa”
Uczniowie są podzieleni na dwa zespoły. Dzieci z gazet przygotowują kule,
które będą służyć jako amunicja. Na hasło zaczynają przerzucać papierowe
kule na część przeciwnej drużyny. Wygrywa ta drużyna, która będzie miała
najmniejszą liczbę gazetowych kul, gdy zabrzmi hasło „stop”. Zabawę
powtarzamy 4X.
3. Rozmowa.
Pytania kierowane do uczniów: „Jak czuliście się, gdy wygraliście rundę”?
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
Maja K. „Byłam zadowolona, że wygrała nasza drużyna”.
Judyta M. „W organiźmie leciały mi emocje, byłam szczęśliwa, że mogłam się
wyżyć!”
Zosia G. „Byłam z siebie i z drużyny dumna, że wygraliśmy i że była super
zabawa”.
Szymon D. „Byłem pełen śmiechu z dobrej zabawy i pełen radości”.
Kolejne pytanie: „Jak czuliście się, gdy przegraliście rundę”?
Bruno F. „Czułem się trochę smutny, ale byłem zadowolony z zabawy, bo były
przestrzegane zasady”.
Olgierd B. „Byłem zły, że przegraliśmy, potraktowałem tę zabawę poważnie,
jak prawdziwą wojnę na kulki”.
Staś M. „Czułem się szczęśliwy, że mogłem w takiej zabawie uczestniczyć”.
Patrycja P. „Cieszyłam się z dobrej zabawy i że druga drużyna wygrała”.
Kolejne pytanie: „Co było dla was ważne w czasie zabawy”?
Bruno F. „Najważniejsze, żeby było sprawiedliwie”.
Natalia L. „Ważna jest wspólna zabawa, żeby wszyscy razem się cieszyli”.
4. Ćwiczenie – zgromadzenie pomysłów uczniów – odpowiedzi na pytania
nauczyciela: „Co gotowi bylibyście zrobić, żeby wygrać nagrodę w takiej
zabawie?
Staś M. „Grałbym na 100 % swoich możliwości”!
Bruno F. „Na pewno bym nie oszukiwał, dałbym z siebie na maksa”!
Kolejne pytanie: Jak trzeba zachowywać się w czasie gier i zabaw z
innymi?
Judyta M. „Trzeba być uczciwym, nie oszukiwać, nie jest się takim sprytnym,
żeby ukryć przed sędzią niesprawiedliwą grę”.
Michał N. „Trzeba grać fair play, liczy się tylko dobra zabawa”.
Kacper S. „Trzeba pomagać słabszym zawodnikom, wierzyć w nich i im
kibicować”.
Bruno F. „Nie wyśmiewać się z przegranych i nie ośmieszać ich”.
Adam P. „Ważne jest, żeby przegranego wesprzeć dobrym słowem i
powiedzieć mu, że następnym razem na pewno się uda”.
Jaś J. „Ważne jest też w zabawie bezpieczeństwo, żeby nikomu nic się nie
stało, nie popychamy się, nie wyprzedzamy na siłę, czekamy na słowo: „start”.
5. Ćwiczenie „Jedna minuta odwagi”: wymyślanie haseł o uczciwości i krótka
dyskusja.
Nauczyciel pyta: „Co to znaczy być uczciwym?”
Maja K. „Uczciwym być to znaczy nie oszukiwać”.
Boguś B. „Być uczciwym, to znaczy nie podawać fałszywego wyniku”.
Judyta M. „Nie można podstawiać nóg przeciwnikowi w trakcie wyścigu”.
Zosia G. „Nie przeszkadzać w realizowaniu zadania”.
Szymon D. „Nie śpiewać piosenek, że zwycięzcy są górą, a przegrani mają
chodzić kanałami”.
Kolejne pytania: „Czy uczciwość jest doceniona? Czy znasz kogoś
uczciwego”?
Kacper S. „Gdy grasz uczciwie, to masz dowody na to, że nie oszukujesz i trener
to potwierdzi”.
Bruno F. „Jak jesteś uczciwy, to wtedy doceni ciebie trener, sędzia, kibice,
rodzice, rodzeństwo i wszyscy bliscy”.
Kacper S. „Moim zdaniem uczciwa jest Oliwia, bo zawsze pływa według zasad,
nie oszukuje i ma zawsze sukcesy”.
Judyta M. „Uczciwa jest też Zosia i Patrycja, bo nie oszukują i też mają sukcesy”.
Natalia L. „Jestem przekonana, że uczciwa jest też Otylia Jędrzejczak, Michael
Phelps i Konrad Czerniak, to moi najlepsi pływacy”.
6. Uczniowie wymyślają hasła o uczciwości, które nauczyciel zapisuje na
tablicy.
Przykładowe hasła podane przez uczniów:
Boguś B. „Uczciwość to mówienie prawdziwych słów i czynienie sprawiedliwych
czynów”.
Michał N. „Nie oszukuj, bo i tak prawda wyjdzie na jaw”.
Natalia L. „Jesteś uczciwy - masz przyjaciół, nie jesteś uczciwy - tracisz ich”.
Staś M. „Lepiej uczciwie przegrać, niż nieuczciwie wygrać”.
Judyta M. „Uczciwość to nie tylko mówienie prawdy, to też pomaganie sobie
nawzajem,
wspieranie się i bycie szczerym wobec siebie”.
7. Powieszenie na tablicy haseł o uczciwości przygotowanych przez
nauczyciela.
8. Ćwiczenie: „Co to znaczy „czysty sport” albo „gra fair play”? Zebranie
propozycji uczniów:
Natalia L. „Czysty sport, to znaczy uczciwy, bez oszukiwania, bez chęci zysku”.
Uczniowie przyklejają kartki z wypisanymi propozycjami na dużym arkuszu
papieru.
9. Dyskusja i ćwiczenie (wykonanie mapy pojęciowej w formie plakatu):
„Doping i jego skutki”. Nauczyciel przedstawia uczniom tekst o
dyskwalifikacji słynnego kolarza Lanca Armstronga.
Nauczyciel pyta uczniów: Czym jest doping? Co może być złym i dobrym
dopingiem?
Bruno F. „Dobry doping to jest jak dużo ćwiczysz i dobrze się odżywiasz, a zły to
jak wspomagasz się jakimiś środkami, na przykład zastrzykami”.
Natalia L. „Dobry doping to taki, kiedy inni cię wspierają okrzykami i jak pływasz
w zawodach pływackich to wołają: płyń, płyń, dalej, dalej”.
Uczniowie wykonują mapę pojęciową na temat skutków złego i dobrego
dopingu.
10. Dyskusja.
Nauczyciel zadaje pytania uczniom: „Czy można kogoś w sporcie
przekupić? Jak?
Michał N. „Można przekupić, gdy za zwycięstwo jest wysoka nagroda i kogoś
korci, żeby wygrać oszukując i wstrzykuje sobie różne wspomagacze".
Jaś J. „Można przekupić sędziego i on sędziuje niesprawiedliwie, żeby dostać za
wygraną pieniądze”.
Zosia G. „Można kogoś przekupić proponując mu drogą wycieczkę zagraniczną”.
Kolejne pytanie: „Czym różni się w sporcie przekupstwo od dopingu”?
Bruno F. „Doping to branie różnych środków dopingujących, a przekupstwo to
przekupowanie pieniędzmi, wycieczką, cennymi rzeczami”.
Kolejne pytanie: „Co zrobisz, gdy ktoś chce cię przekupić”?
Kacper S. „Zignorować propozycję przekupstwa, nie zgodzić się”.
Natalia L. „Zgłosić na policję, albo trenerom, sędziemu”.
Jaś J. „ Odpowiem, że takiej oferty nie przyjmuję, a jeżeli dalej będziesz mnie
dręczył, to pójdę na policję”.
Natalia L. „Powiem : Proszę odejść ode mnie, nie rozmawiam z osobami
nieuczciwymi”.
11. Podsumowanie zajęć.
Wnioski: Uczniowie jednomyślnie dochodzą do wniosku, że doping i
przekupstwo jest złe, dostrzegają i określają przykre skutki nieuczciwości.
Potrafią wskazać, na czym polega uczciwość, rozumieją co znaczy fair play w
sporcie i zabawie. Wiedzą również, jak należy zachować się w sytuacjach
zwycięstwa i radzić sobie z porażkami w miarę swoich możliwości.
Uczniowie przekonali się jak ważne jest, aby dążyć do zwycięstwa uczciwie, nie
krzywdząc innych i jak ważna jest odwaga przeciwstawiania się kłamstwu i
obmowie. Podczas zajęcia trzecioklasiści ćwiczyli umiejętność kulturalnego
dyskutowania, wyrażania własnego zdania z użyciem prostej argumantacji oraz
słuchania wypowiedzi koleżanek i kolegów bez przerywania.

Prowadząca zajęcie: wychowawczyni kl 3a
Mariola Kubiak

ROK SZKOLNY 2016/2017

 

16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO.

 

Dzień ten stał się doskonałą okazją do przeprowadzenia zajęć z cyklu Etyka nie tylko dla smyka. Zgodnie z deklaracją państw członkowskich Unii Europejskiej dzieci dowiedziały się, że tolerancja to:

  • respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
  • uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
  • umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
  • docenianie rozmaitości kultur;
  • otwarcie na cudze myśli i filozofię;
  • ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
  • uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.

Tego dnia dzieci miały okazję  zastanowić się nad własną postawą w odniesieniu do ludzi, z którymi współżyją. W naszej szkole dzień tolerancji stał się także okazją do zorganizowania wystawy prac plastycznych, gdzie dzieci po uczestniczeniu w zajęciu ze Smyka wyraziły to co czują. 

Zajęcia z Panią Paulina Lewandowską. Wartości: współpraca i współdziałanie.

 

Podczas zajęć uczniowie klas 1A i 1B mieli okazję doświadczyć, czym jest współpraca oraz jak bardzo ważna jest dla osiągnięcia wspólnego celu. Na początku uczniowie mieli za zadanie stworzyć pracę, na której znajdą się ich odrysowane dłonie, które nachodzą na siebie. Chłopcy musieli ustalić wspólną koncepcję pracy oraz zorganizować kolejność, w której będą odrysowywać swoje dłonie, ponieważ kiedy próbowali robić to jednocześnie okazywało się, że nie dla wszystkich jest wystarczająco dużo miejsca. Bardzo szybko chłopcy uzgodnili, że będą podchodzili do pacy dwójkami. W ten sposób, nie dochodziło pomiędzy nimi do sprzeczek i każdy mógł dodać coś od siebie do tego małego arcydzieła. Po stworzeniu pracy rozmawialiśmy na temat współpracy, wymieniając pomysły na rzeczy, które można zrobić tylko działając w grupie oraz takie, które lepiej robić w pojedynkę. Chłopcy świetnie się bawili podczas tych zajęć i nauczyli się cennej w życiu społecznym umiejętności współdziałania.

cleardot.gif

 

 

Informacja o projekcie "Etyka nie tylko dla smyka", który realizowany jest również w naszej szkole. 

http://www.ore.edu.pl/programy-i-projekty-77777/etyka-nie-tylko-dla-smyka

 

Zajęcia otwarte z rodzicami w klasie Ie

„Przygoda małej mrówki” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość – współdziałanie.

Na zajęciu mieliśmy zaszczyt gościć naszych kochanych rodziców. Razem z dziećmi dowiedzieli się dlaczego mała mrówka powinna pomagać budować wspólnie mrowisko. Zajęcie było bardzo dynamiczne. Rodzice mieli okazję zaobserwować swoje pociechy jak pracują w grupie, choć to dopiero początki współpracy grupowej. Przed pierwszakami zostały postawione pytania, na które poprzez doświadczanie same znalazły odpowiedzi: „Jak ważna jest współpraca?”, „Co się stanie jeżeli członek grupy nie wypełni swojego zadania?”, „Czy każdy z nas jest ważny w zespole?”.  Dzieci pisały esemesy do mrówki  by ją zachęcić do współpracy: Na zakończenie zajęć dzieci dokonywały wyboru : „Co wolisz robić sama, a co wspólnie z innymi?” Dzieci miały różne preferencje. Jedno z dzieci na przykład wszystko woli robić samemu, a inne wolą współpracować w grupie. 

Przybyłym rodzicom dziękujemy za to, że znaleźli chwilkę czasu dla swoich pociech.

Zajęcia z p. Violettą Artka-Pasternak

„Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość: uczciwość i prawdomówność.

Na zajęciach z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka” uczniowie klasy 2B zapoznali się z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z Internetu. Na początku lekcji dzieci miały odpowiedzieć na pytanie: „Po co są regulaminy?”. Dzieci odpowiadały: „żeby czuć się bezpiecznie”, „żeby każdy wiedział co mu wolno, a czego nie wolno robić”. Następnie nauczyciel rozłożył na dywanie arkusz papieru z narysowaną pajęczą siecią i napisem INTERNET. Uczniowie, stosując zasadę „burzy mózgów” mieli za zadanie zastanowić się i zapisać na karteczkach odpowiedź na pytanie: „Do czego służy Internet ?”
Dzieci wypisywały różne skojarzenia np. zakupy, gry, filmy, informacje, zdjęcia itp. Na kolejne pytanie: „Czego nie wolno robić, kiedy posługujesz się Internetem” dzieci odpowiadały:
- Nie wolno pobierać gier bez pozwolenia dorosłej osoby
- Nie wolno podawać swoich danych osobowych
- Nie wolno zakładać Facebooka, gdy nie ma się ukończonych13 lat
- Nie wolno oglądać filmów dla dorosłych
Powyższe zdania uczniowie zapisali na karteczkach, które pomalowali na czerwony kolor, aby zapamiętały, że są to rzeczy niedozwolone. Zajęcia zakończyły się zgodnym stwierdzeniem dzieci, że Internet jest ważny w naszym życiu i pomocny, ale trzeba z niego korzystać mądrze.

 

 

Dobre uczynki

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich w klasie Ie

„Dobre uczynki” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość: DOBRO

Nasze zajęcia zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie „Co dobrego zrobiłem lub zrobiłam w ciągu ostatnich dwóch dni?” , „Jaki dobry uczynek spełniłam?” . Każdy z uczniów zapisał lub narysował swoją odpowiedź. Dzieci nie miały żadnego problemu z odpowiedzią: - „Pomagałam mamie sprzątać”, „Wyniosłem śmieci”, „Uczyłem się lekcji”, „Bawiłem się z siostrą”,  „Odkurzałem”, „Bardzo mocno odrabiałem lekcje”………

Następnie zastanawialiśmy się jaka część ciała brała udział w moim czynie: głowa, uszy, usta, oczy, ręce, nogi? W dalszej części zajęć dyskutowaliśmy, czy dobry uczynek mógłby przestać być dobrym?

„Hubert pomógł babci podlewać kwiaty w ogrodzie, ale zrobił to tylko dlatego, że po wykonaniu pracy babcia wrzuci pieniądze do jego skarbonki” itp.

Zajęcia zakończyliśmy wizualizacją uczuć. Zadaniem dzieci było narysowanie jak się czują, gdy robią coś dobrego? Oto niektóre przykłady:

„Co się dzieje zimą w lesie?

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich  w klasie Ie

„Co się dzieje zimą w lesie!” – zajęcia z edukacji przyrodniczej. Wartość: uczciwość, odpowiedzialność za przyrodę i za siebie, szacunek.

Zajęcie rozpoczęliśmy od zabawy tropiącej na łączniku szkolnym. Każda grupa tropiła po śladach wybrane zwierzę. Na końcu drogi dzieci odnalazły karty pracy zawierające zaszyfrowane informacje o tropionym zwierzęciu. Dzieci zdobyły wiele informacji o zającu, dziku, lisie i sarnie. Powstały piękne plakaty! W klasie zaprosiłam uczniów do wyprawy po lesie. Główną postacią był leśniczy, który zapoznał uczniów z  pojęciami: tropy, ślady, wnyki, sidła, kłusownika potrzaski. Dzieci zrozumiały jak czują się oszukane zwierzęta na które polują kłusownicy w zabawie pt. „Zaproszenie do fajnych rzeczy”.  Najpierw losowały karteczki z atrakcyjnymi propozycjami spędzenia czasu, a potem otrzymywały wyjaśnienia:

Pójście na lody  -   lodziarz sprzedaje lody uszyte z materiału

Udział w turnieju piłki nożnej  -  gra w piłkę ze skały

Wycieczka nad jezioro  -  w jeziorze nie ma wody………

Następnie zastanawialiśmy się nad tym czy kłusowanie jest podstępem? Czy podstęp jest niebezpieczny dla zwierząt? Czego oczekują zwierzęta w miejscu w którym, kłusownicy pozostawili sidła?

Punktem kulminacyjnym była odpowiedź na pytanie: „Jakie wartości bierzemy pod uwagę, wyrażając sprzeciw wobec krzywdzenia zwierząt?”

Zagadka dla rodziców „Jakie polowanie jest aprobowane przez wszystkich?”

Odp.:  „polowanie” z aparatem fotograficznym!

Przygoda małej mrówki
Zajęcia z panią  Aleksandra Dziemecką-Grzebielucha w klasie Ia
„Przygoda małej mrówki – zajęcia z edukacji społecznej. WARTOŚĆ : WSPÓŁPRACA
Zajęcia z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka” rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia „współpraca” oraz przypomnienia, czym jest „dobra współpraca”. Następnie uczniowie z uwagą wysłuchali tekstu bajki „Przygoda małej mrówki”, po czym próbowali odpowiedzieć na następujące pytania: Kto jest bohaterem opowiadania; dlaczego mrówka nie chciała rano wstać; co spowodowało, że mrówka opuściła swoje miejsce pracy; jakie skutki miały jej decyzje? Prowadząc swobodną rozmowę, uczniowie doszli do wniosku, iż współpraca                     w grupie czy w zespole jest niezmiernie istotna i może zaowocować wymiernymi korzyściami dla wszystkich.
Następnie dzieci zostały podzielone na grupy – pamiętając o założeniach dobrej współpracy – wykonały w zespołach prace plastyczne ilustrujące poszczególne fragmenty historii o „małej leniwej mrówce”. Uczniowie w parach wykonywali wcześniej wyznaczone im zadania – należy podkreślić, iż dzieci działały wspólnie, dopełniały się nawzajem, a więc niewątpliwie udowodniły, że potrafią i chcą ze sobą współpracować – a przy tym dobrze się bawić.



 

Królik i zając.

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich z klasą Ie.

„Królik i zając” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość: WOLNOŚĆ.

Pojęcie wolności przybliżyłam dzieciom czytając im bajkę pt. „Królik i zając”. Zając szarak wyszedł z norki na poszukiwanie jedzenia i spotkał królika, który był zadbany, miał piękne futerko i dużo marchewek. Królik zaproponował zającowi zamieszkanie u jego gospodarza człowieka, bo wtedy nie będzie nigdy już głodny. Zając zgodził się, ale zauważył, że zając miejscami ma powycierane futerko. „A to…Tonic…To od klatki. Gospodarz zamyka mnie czasami w klatce, bym nie poprzegryzał w domu przewodów”.  W takiej zamykanej norce zając nie chciał mieszkać. Wybrał WOLNOŚĆ.  Między dziećmi wywiązała się burzliwa dyskusja. Odpowiadały na pytanie: „Dlaczego zając nie zamieszkał z królikiem”. Następnie rysowały człowieka, który nie jest wolny i opowiadały dlaczego.

Czy wolność to możliwość robienia wszystkiego? – z tym trudnym pytaniem dzieci również dały sobie radę! Narysowały świat w którym można robić wszystko. Alicja na przykład, stwierdziła, że taki świat nie jest dobry, bo nikt nic by nie umiał. Dzieci nie chodziłyby do szkoły. Tośka powiedziała, że dzieci zjadałyby za dużo słodyczy. Weronika stwierdziła, że byłby bałagan. Dzieci często rysowały swoje pragnienia: górę klocków Lego, świat lodów, zabawek, i wesołą zabawę. Wolny świat kojarzył im się również z pieniędzmi. Wolny jest ten kto ma dużo pieniędzy! Na zakończenie powstał jeszcze jeden plakat „Co można robić w świecie, w którym żyjemy”. Dzieci znalazły sporo wspólnych cech między tymi dwoma światami: światem wolności absolutnej i światem współczesnym. Doszły do wniosku, że w ich przypadku nie jest tak źle z tą wolnością.

 

Korzystamy z Internetu.
 
Zajęcia z panią Małgosią Kowalską-Płuciś w klasie IIIb  - 10.02.2015r.
 
,, Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość etyczna: uczciwość, prawdomówność.
 
Zajęcia rozpoczęły się pytaniem nauczyciela skierowanym do dzieci:
 
,, Kiedy czujecie się bezpieczne (np. w szkole, na basenie, podczas wycieczki itp.) ?
 
Uczniowie w swobodnej dyskusji podawali różne odpowiedzi tj.
 
-  gdy jest przy nas osoba dorosła
 
-  kiedy słuchamy nauczyciela, rodziców
 
- kiedy przestrzegamy określonych zasad np. przy poruszaniu się po drodze
 
- kiedy przestrzegamy regulaminu np. na wycieczce, pływalni, w pracowni 
 
komputerowej.
 
Następnie nauczyciel poinformował dzieci, że tematem dzisiejszej lekcji będzie bezpieczeństwo w sieci i położył przed nimi sieć pajęczą z napisem ,,Internet”.  Zastosowaliśmy ,, burzę mózgów”. Uczniowie podawali różne luźne skojarzenia związane z tym słowem, które później zapisywali na małych karteczkach. Pomysłów było bardzo dużo; niektóre z nich to:  wiedza, wiadomości, nowe znajomości, zakupy, poczta, cyberprzemoc, gry, filmy, muzyka, sklep, pogoda, oszustwa, hakerzy, uzależnienia, rozrywka. Dzieci dokonały podziału swoich skojarzeń na dozwolone i zabronione. Szarym kolorem uczniowie otoczyli rzeczy niedozwolone, a żółtym, te bezpieczne! Zwrócili też uwagę na to, że nie wszystkie z określeń można zaklasyfikować i pomalować zdecydowanie na szaro lub żółto. Zajęcia zakończyły się zgodnym stwierdzeniem, iż Internet jest bardzo pożyteczny, gdy korzysta się z niego rozsądnie przestrzegając ustalonych zasad bezpieczeństwa.

Biały Lew

Zajęcia z panią Agnieszką Lewandowską z klasą Id

„Biały lew” – zajęcia z edukacji społecznej.  Wartość etyczna  - tolerancja.

Kolejne spotkanie z etyki rozpoczęło się przepięknym , krótkim  opowiadaniem o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od samego początku zajęć bardzo posmutniały, wczuły się w rolę smutnego lwa . Na tych zajęciach  wszyscy uświadomili  sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy również wiele cech wspólnych. Podczas zajęć dzieci mówiły w jaki sposób należy się zachowywać gdy spotkamy w swoim otoczeniu " białego lwa", grały w grę „Bingo” – zbierały podpisy osób, które lubią to samo. Zabawa sprawiła dzieciakom wiele radości.  Jako zadanie domowe dzieci miały z pomocą rodziców napisać lub rysować list do białego lwa. Listy były przepiękne, wszystkie dzieci chciałyby zaprosić białego lwa do naszej szkoły i zaprzyjaźnić sie z nim.

Najważniejsze przesłanie z zajęć to :

Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają.

 

Zajęcia z p. Aleksandrą Dziemecką-Grzebielucha w klasie Ia

„Kupuj z głową!” – zajęcia z edukacji polonistycznej. WARTOŚĆ UMIAR

Uczniowie klasy 1 a uczestniczyli w zajęciach z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka”. Temat zajęć „Kupuj z głową!” okazał się być niezwykle ciekawy i interesujący dla dzieci, które chętnie uczestniczyły w rozmowie dotyczącej rozsądnego kupowania. Spotkanie rozpoczęło się bowiem rozmową na temat tego, czym jest reklama – jakie produkty i usługi promowane są dzięki reklamom. Podczas swobodnej rozmowy dzieci wypowiadały się chętnie, podając przykłady produktów, które znają z reklam telewizyjnych. Opowiadały , co reklamuje się w telewizji, Internecie, radiu, do kogo kierowana jest reklama oraz dzieliły się swoimi opiniami, dotyczącymi tego, jakie wrażenie wywołuje na nich. Następnie wycinały z kolorowych gazet produkty spożywcze, środki czystości znane z reklam – niezbędne w codziennym życiu i przyklejały je do przygotowanego koszyka produktów. Wybór owych produktów okazał się zaskakujący dla uczestników zajęć, bowiem uświadomił wszystkim,  jak ważne jest zachowanie umiaru w spełnianiu własnych oczekiwań i pragnień; ponadto dzieci zdały sobie sprawę jak często nasze wybory zależne są od tego, co zauważymy w reklamie – a to nie zawsze musi być  właściwe i dobre dla nas.
 

 Zajęcia z p. Olimpią Grabowską w klasie Ic

„Przygody królewicza Bielinka” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość uczciwość

Na zajęciach z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka" uczniowie z klasy Ic uczyły się postępować uczciwie i rozumieć zasady dobrego postępowania. Na podstawie wysłuchanego opowiadania oceniły postępowanie bohaterów bajki,            a następnie wspólnie ustaliły, co należy robić, aby uczciwie postępować w szkole. Dzieci zrozumiały, że trzeba postępować uczciwie, ponieważ nie chciałyby, aby ktoś był w stosunku do nich nieuczciwy, gdyż czują się wówczas okłamane, oszukane. Wyszczególniły drogowskazy uczciwego postępowania w szkole.
Oto efekty pracy domowej polegającej na dokończeniu historii o królewiczu:

 

Zajęcia z p. Agnieszką Lewandowską w klasie Id.

„Gazetowe zakupy” – zajęcia z edukacji plastycznej. Wartość UMIAR.

To już kolejne zajęcia z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka", które spotkały się z wielką radością i zainteresowaniem uzniów klasy I D. Podczas tych zajęć dzieci  dowiedziały  się jak odróżnić potrzeby od pragnień, czyli jak zachować umiar. Podczas tego spotkania wszystkie dzieci udały się na wymarzone zakupy. Na początku  uczniowie wykonali papierowe torby, a potem wycinając  z kolorowych gazet różne produkty , zapełniali je. Po jednej stronie dzieci wklejały produkty potrzebne i niezbędne do życia, a po drugiej stronie, te o których marzą i  chciałyby to mieć.         Na zakończenie odbyła się prezentacja wytworów pracy dzieci  i ich omówienie. Wszystkim  najbardziej podobały się  pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu  należy zachować umiar.

Zajęcia z p.Katarzyną Niedlich w klasie Ie.

„Gazetowe zakupy” – zajęcia z edukacji plastycznej. Wartość UMIAR.

Na zajęciach dzieci uczyły się jak odróżnić potrzeby od pragnień, czyli jak zachować umiar. W tym celu udały się na zakupy. Najpierw wykonały papierowe torby, a potem wycinały i naklejały z kolorowych gazet swoje zakupy. Po jednej stronie umieszczały zakupy potrzebne i niezbędne, a po drugiej stronie torby, te o których marzą i to co bardzo chciałyby mieć. Następnie odbyła się prezentacja i omawianie. Oczywiście, że dzieciakom spodobały się najbardziej pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu zachowywać umiar. Każdy z uczniów chciał koniecznie zabrać torbę do domu, aby pochwalić się mamie. Gazetowe zakupy okazały się niezłą frajdą dla dzieci.

Zajęcia z  p. Małgorzatą Kowalską – Płuciś w klasie 3b.

,,Lubimy dawać i otrzymywać prezenty” zajęcia z edukacji polonistycznej.

 Wartość : uczciwość, szczodrość.

Uczniowie klasy 3b na zajęciu z okazji klasowych mikołajek wypowiadali się na temat ,,Co to jest prezent? Zgodnie współpracowali w grupach tworząc plakaty. Zwrócili uwagę na to, że nie tylko rzeczy materialne mogą być prezentem. Podawali takie przykłady jak: uśmiech, dobre serce okazane np. sąsiadowi, pomoc mamie w domu, życzliwość. Odpowiadali na pytania nauczyciela tj. Z jakiej okazji wręczamy sobie prezenty?, Jaki byłby świat, w którym nikt, nie dawałby prezentów?, Czy ważne jest od kogo je otrzymujemy? Jaka jest różnica między obdarowywaniem, a sprzedawaniem?

Zajęcia zakończyły się wspólnym stwierdzeniem, że prezenty sprawiają każdemu dużo radości i są wyrazem naszej życzliwości do osoby obdarowywanej.

 

Bawmy się

Zajęcia z  panią Violettą Pasternak w klasie IIb i z panią Agnieszką Lewandowską w Id

„Bawmy się” – zajęcia z edukacji polonistycznej. Wartość: współpraca, wspólnotowość, empatia.    

W związku z przystąpieniem naszej szkoły do programu pilotażowego pt. „Etyka nie tylko dla smyka”, dnia 1 grudnia 2014 roku przeprowadziłam w klasie 2B zajęcia z edukacji polonistycznej pod nazwą „Bawmy się”! Nadarzyła się ku temu okazja, gdyż kilka dni wcześniej odbyła się klasowa „Zabawa andrzejkowa”. W swoich wypowiedziach na temat: „Co jest ważne i dobre w zabawie”? oraz „Co przeszkadza we wspólnej zabawie”?, dzieci odnosiły się do ostatniej klasowej zabawy. Uczniowie wyczerpująco odpowiadali na zadawane im pytania, chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Bardzo ważnym dla nich momentem lekcji było napisanie swojej wypowiedzi na kartce, odczytanie jej na forum klasy i przyczepienie na odpowiedniej planszy. Podczas zajęć zwracałam uwagę uczniów na takie wartości, jak: empatia, wspólnotowość. Niektóre dzieci nie znały znaczenia tych słów. Na zakończenie zajęć, jako pracę domową, uczniowie mieli napisać „przepis na dobrą zabawę”. Efekty ich pracy były imponujące.

Klasa I D również miała przyjemność uczestniczyć w takich zajęciach. Uczniowie klasy I z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, śpiewali piosenki, tańczyli oraz chętnie opowiadały o swoich odczuciach i spostrzeżeniach. Podczas tych zajęć stworzono ciekawy przepis na udaną zabawę.

We wspólnej zabawie przeszkadza: wtrącanie się, nie przestrzeganie reguł zabawy, nie spełniane obietnic, nie dzielenie się zabawkami, brak pomocy koleżanki, kolegi, dokuczanie innym, brak współpracy , nietolerancja, odmowa zabawy.

W zabawie ważne są : przyjemność, bezpieczeństwo, przyjaźń, prawdomówność, współpraca, zgoda, pomoc innym, zrozumienie, tolerancja, nauka.

Przepis na udaną zabawę :

- wielu uczestników zabawy,

- ciekawe reguły gier i zabaw,

- wesoła muzyka,

- szczypta humoru,

- garść chęci do zabawy,

- duża porcja zaangażowania .

                                                                    Powodzenia i miłej zabawy !

Prezenty

Zajęcie z panią Katarzyną Niedlich

Lubimy dawać i otrzymywać prezenty– zajęcia z edukacji polonistycznej. Wartość : uczciwość, szczodrość.

Jałokim to chłopiec, który podawał się za brata św. Mikołaja. Kazał płacić dzieciom za prezenty, które dostały od Mikołaja. Na zajęciach z etyki dzieci przedstawiając dramą dawały Jałokimowi dobre rady jak powinien postępować. Trzeba być uczciwym, prawdomównym i nie wolno krzywdzić innych – do takich wniosków doszły dzieci.

Odpowiadały na pytania: Dlaczego ludzie dają sobie prezenty?, Co jest potrzebne, aby dać sobie prezent?, Czy ważne jest od kogo dostajemy prezent?. Dzieci uczyły się również współpracy tworząc plakaty wyjaśniające czym jest prezent. Najlepszą szkołą życia okazało się to czy dziecko potrafi podzielić się zabawką przyniesioną z domu? Czy każdemu się udało? Zapytajcie dzieci.

Biały Lew

Zajęcie z panią Katarzyną Niedlich z klasą Ie

„Biały lew” – zajęcia z edukacji społecznej.  Wartość etyczna  - tolerancja.

W temat tolerancji wprowadziło dzieci opowiadanie o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od razu wczuły się w rolę smutnego lwa i miały wiele pomysłów jak mu pomóc. Na zajęciach uświadomiły sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy ze sobą wiele wspólnego. Dzieci grały w grę „Bingo” – zbierały podpisy osób, które lubią to samo. Zabawa sprawiła dzieciakom wiele radości. W domu przy pomocy rodziców napisały lub rysowały list do białego lwa. Proponowały przyjaźń mimo odmienności lwa.  

Najważniejsze przesłanie z zajęć to :

Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają. 

W naszej szkole wystartował pilotażowy projekt

„Etyka nie tylko dla smyka”.

W projekcie biorą udział uczniowie klas I-III

Jak nauczyć dziecko rozumienia czym jest szacunek, tolerancja, współczucie, dobroć, życzliwość, honor, umiar, piękno, dobroć, szczodrość, odpowiedzialność, piękno, wytrwałość…?

To zadanie dla nauczycieli, którzy za pomocą bajek, baśni, historyjek, zabaw, muzyki, plastyki będą kształtować postawy etyczno moralne.

Bardzo ważnym ogniwem w nowym wyzwaniu, przed którym stanęły dzieci i nauczyciele jest udział w projekcie rodziców.

Zachęcamy do odwiedzania naszej zakładki. Będziemy tu dokumentować ciekawe zajęcia, zdjęcia i osiągnięcia dzieci.

Pilotażowy program „Etyka nie tylko dla smyka” powstał we współpracy Ośrodka Rozwoju Edukacji i Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W naszym rejonie koordynuje go Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji nauczycieli. Koordynatorkami projektu są Marzenna Wierzbicka i Wiesława Kuban.

 

Mały słownik wartości etycznych

Dobroć

Dobroć przypisujemy komuś, kto świadomie działa na rzecz cudzego dobra. Wykazuje się zarówno życzliwością w nastawieniu i wrażliwością na cierpienie innych , jak też gotowością do podejmowania w pewnym zakresie działań na rzecz innych. Człowiek dobry przekracza elementarną zasadę etyki: „unikaj szkodliwych działań” na rzecz wysiłku realizacji dobra. We wskazaniach praktycznych koncentruje się na postulatach dotyczących unikania zła: „Nie kradnij”; „Nie kłam”. W pewnym sensie można powiedzieć, że „bycie dobrym” to wyższy poziom etyczny.

 

Piękno

Filozoficzna nauka o pięknie to estetyka. Należy ją odróżnić od potocznego znaczenia estetyki jako pięknego, eleganckiego, schludnego wyglądu czegoś. Ma także szersze znaczenie od estetyki jako dziedziny wiedzy dotyczącej sztuki .

Starożytni filozofowie  korzystali z kategorii piękna, która służyła im do opisu moralności. Platon ugruntował w tradycji myśli europejskiej przekonanie, że to, co dobre, jest zarazem piękne. W „Uczcie” opisał ludzką drogę ku doskonałości osiąganą dzięki miłości do piękna.  Dobro i Piękno są nierozdzielne.

Sprawiedliwość

 Sprawiedliwość  jest  jedną z tych dziwnych rzeczy, które najlepiej widać wtedy, kiedy ich brakuj . Zazwyczaj sprawiedliwość przywołujemy wtedy, gdy doznajemy niesprawiedliwości. Nazwanie czegoś niesprawiedliwym jest najpowszechniejszą formą protestu moralnego.  Za  sprawiedliwe uważa się porządek prawny i działanie, które pozostają w zgodzie z prawami naturalnymi.

Uczciwość

Uczciwość jest pojęciem określającym cechę jakiegoś czynu lub czyjegoś charakteru – odnosi się do postępowania zgodnie ze społecznie ustalonymi zasadami, na które świadomie się przystało. Człowiek może postępować uczciwie okazjonalnie lub w pewnych sferach życia. Jeśli chęć i wysiłek na rzecz uczciwego działania są trwałym i obejmującym wszystkie aspekty życia to mówimy o uczciwości jako cesze charakteru. Uczciwość możemy określać jako szlachetność.

Umiar

Arystoteles uczynił umiar podstawową zasadą etyczną w postaci „zasady złotego środka”, która w odniesieniu do folgowania ludzkim namiętnościom i pragnieniom nakazuje wyważać między nadmiarem a niedostatkiem.  Zasada złotego podlega zatem indywidualizacji: każdy człowiek powinien poznać siebie, zorientować się, w którym kierunku ciąży jego wrodzona natura, by następnie podjąć wysiłek zbudowania równowagi przez ćwiczenia w tym, co w danej sferze jest mu bardziej obce.

 

Tolerancja

To postawa szacunku wobec drugiego człowieka i respektowanie jego prawa do odmienności. Tolerancja nie opiera się na sympatii i solidarności z tym, co inne od nas i naszych poglądów, ale na cierpliwej zgodzie na to, że nasza wola nie musi być obowiązująca dla wszystkich ludzi. Niezwykle istotnym zagadnieniem etycznym jest problem granic tolerancji: czego nie wolno tolerować.

 

Wytrwałość

Wytrwałość definiowana jest przez słownik języka polskiego jako cierpliwe, konsekwentne dążeniem do celu. Jako cecha charakteru wytrwałość –czyli zdolność do zmierzania do celu na przekór przeciwnościom – jest zazwyczaj moralnie pozytywnie oceniania, co zapewne ma swoje korzenie w heroicznych ideałach, które od zarania dziejów stanowiły element kultury etycznej Zachodu. Praktykowanie wytrwałości jest wyraziłem siły wewnętrznej i zewnętrznej, a ponadto jej efekty mogą budzić szacunek jako triumf ludzkiej woli i człowieczej zdolności tworzenia.

 

 

 

PRAWDOMÓWNOŚĆ – jedną z form uczciwości, jaką przyjmuje ona w obszarze mowy i komunikacji międzyludzkiej, jest prawdomówność, czyli wygłaszanie sądów i opinii, co do których człowiek jest przekonany, że są prawdziwe. Człowiek prawdomówny  w trosce o wierność prawdzie nie jest pochopny w sądach, starz się np. być rzetelny w odróżnieniu opisu jakiegoś zdarzenia od swojej o nim oceny. Innym aspektem uczciwości w sferze działań językowych jest dotrzymywanie danego słowa., „nie rzucanie słów na wiatr”

 

 

 

 

BIPBasenGaleriaPlan lekcjiSport