Dziś mamy: czwartek 2017-08-24 , imieniny: Bartosza, Jerzego, Maliny
strona główna
PlanyAktualnościPrawo szkolneProgramy i podręcznikiPomoc, psycholog, pedagogEgzaminy i sprawdzianyNagroda w konkursie teatralnym
Jesteś w: » Etyka nie tylko da smyka

Etyka nie tylko da smyka

ROK SZKOLNY 2016/2017

 

16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO.

 

Dzień ten stał się doskonałą okazją do przeprowadzenia zajęć z cyklu Etyka nie tylko dla smyka. Zgodnie z deklaracją państw członkowskich Unii Europejskiej dzieci dowiedziały się, że tolerancja to:

  • respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
  • uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
  • umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
  • docenianie rozmaitości kultur;
  • otwarcie na cudze myśli i filozofię;
  • ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
  • uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.

Tego dnia dzieci miały okazję  zastanowić się nad własną postawą w odniesieniu do ludzi, z którymi współżyją. W naszej szkole dzień tolerancji stał się także okazją do zorganizowania wystawy prac plastycznych, gdzie dzieci po uczestniczeniu w zajęciu ze Smyka wyraziły to co czują. 

Zajęcia z Panią Paulina Lewandowską. Wartości: współpraca i współdziałanie.

 

Podczas zajęć uczniowie klas 1A i 1B mieli okazję doświadczyć, czym jest współpraca oraz jak bardzo ważna jest dla osiągnięcia wspólnego celu. Na początku uczniowie mieli za zadanie stworzyć pracę, na której znajdą się ich odrysowane dłonie, które nachodzą na siebie. Chłopcy musieli ustalić wspólną koncepcję pracy oraz zorganizować kolejność, w której będą odrysowywać swoje dłonie, ponieważ kiedy próbowali robić to jednocześnie okazywało się, że nie dla wszystkich jest wystarczająco dużo miejsca. Bardzo szybko chłopcy uzgodnili, że będą podchodzili do pacy dwójkami. W ten sposób, nie dochodziło pomiędzy nimi do sprzeczek i każdy mógł dodać coś od siebie do tego małego arcydzieła. Po stworzeniu pracy rozmawialiśmy na temat współpracy, wymieniając pomysły na rzeczy, które można zrobić tylko działając w grupie oraz takie, które lepiej robić w pojedynkę. Chłopcy świetnie się bawili podczas tych zajęć i nauczyli się cennej w życiu społecznym umiejętności współdziałania.

cleardot.gif

 

 

Informacja o projekcie "Etyka nie tylko dla smyka", który realizowany jest również w naszej szkole. 

http://www.ore.edu.pl/programy-i-projekty-77777/etyka-nie-tylko-dla-smyka

 

Zajęcia otwarte z rodzicami w klasie Ie

„Przygoda małej mrówki” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość – współdziałanie.

Na zajęciu mieliśmy zaszczyt gościć naszych kochanych rodziców. Razem z dziećmi dowiedzieli się dlaczego mała mrówka powinna pomagać budować wspólnie mrowisko. Zajęcie było bardzo dynamiczne. Rodzice mieli okazję zaobserwować swoje pociechy jak pracują w grupie, choć to dopiero początki współpracy grupowej. Przed pierwszakami zostały postawione pytania, na które poprzez doświadczanie same znalazły odpowiedzi: „Jak ważna jest współpraca?”, „Co się stanie jeżeli członek grupy nie wypełni swojego zadania?”, „Czy każdy z nas jest ważny w zespole?”.  Dzieci pisały esemesy do mrówki  by ją zachęcić do współpracy: Na zakończenie zajęć dzieci dokonywały wyboru : „Co wolisz robić sama, a co wspólnie z innymi?” Dzieci miały różne preferencje. Jedno z dzieci na przykład wszystko woli robić samemu, a inne wolą współpracować w grupie. 

Przybyłym rodzicom dziękujemy za to, że znaleźli chwilkę czasu dla swoich pociech.

Zajęcia z p. Violettą Artka-Pasternak

„Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość: uczciwość i prawdomówność.

Na zajęciach z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka” uczniowie klasy 2B zapoznali się z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z Internetu. Na początku lekcji dzieci miały odpowiedzieć na pytanie: „Po co są regulaminy?”. Dzieci odpowiadały: „żeby czuć się bezpiecznie”, „żeby każdy wiedział co mu wolno, a czego nie wolno robić”. Następnie nauczyciel rozłożył na dywanie arkusz papieru z narysowaną pajęczą siecią i napisem INTERNET. Uczniowie, stosując zasadę „burzy mózgów” mieli za zadanie zastanowić się i zapisać na karteczkach odpowiedź na pytanie: „Do czego służy Internet ?”
Dzieci wypisywały różne skojarzenia np. zakupy, gry, filmy, informacje, zdjęcia itp. Na kolejne pytanie: „Czego nie wolno robić, kiedy posługujesz się Internetem” dzieci odpowiadały:
- Nie wolno pobierać gier bez pozwolenia dorosłej osoby
- Nie wolno podawać swoich danych osobowych
- Nie wolno zakładać Facebooka, gdy nie ma się ukończonych13 lat
- Nie wolno oglądać filmów dla dorosłych
Powyższe zdania uczniowie zapisali na karteczkach, które pomalowali na czerwony kolor, aby zapamiętały, że są to rzeczy niedozwolone. Zajęcia zakończyły się zgodnym stwierdzeniem dzieci, że Internet jest ważny w naszym życiu i pomocny, ale trzeba z niego korzystać mądrze.

 

 

Dobre uczynki

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich w klasie Ie

„Dobre uczynki” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość: DOBRO

Nasze zajęcia zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie „Co dobrego zrobiłem lub zrobiłam w ciągu ostatnich dwóch dni?” , „Jaki dobry uczynek spełniłam?” . Każdy z uczniów zapisał lub narysował swoją odpowiedź. Dzieci nie miały żadnego problemu z odpowiedzią: - „Pomagałam mamie sprzątać”, „Wyniosłem śmieci”, „Uczyłem się lekcji”, „Bawiłem się z siostrą”,  „Odkurzałem”, „Bardzo mocno odrabiałem lekcje”………

Następnie zastanawialiśmy się jaka część ciała brała udział w moim czynie: głowa, uszy, usta, oczy, ręce, nogi? W dalszej części zajęć dyskutowaliśmy, czy dobry uczynek mógłby przestać być dobrym?

„Hubert pomógł babci podlewać kwiaty w ogrodzie, ale zrobił to tylko dlatego, że po wykonaniu pracy babcia wrzuci pieniądze do jego skarbonki” itp.

Zajęcia zakończyliśmy wizualizacją uczuć. Zadaniem dzieci było narysowanie jak się czują, gdy robią coś dobrego? Oto niektóre przykłady:

„Co się dzieje zimą w lesie?

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich  w klasie Ie

„Co się dzieje zimą w lesie!” – zajęcia z edukacji przyrodniczej. Wartość: uczciwość, odpowiedzialność za przyrodę i za siebie, szacunek.

Zajęcie rozpoczęliśmy od zabawy tropiącej na łączniku szkolnym. Każda grupa tropiła po śladach wybrane zwierzę. Na końcu drogi dzieci odnalazły karty pracy zawierające zaszyfrowane informacje o tropionym zwierzęciu. Dzieci zdobyły wiele informacji o zającu, dziku, lisie i sarnie. Powstały piękne plakaty! W klasie zaprosiłam uczniów do wyprawy po lesie. Główną postacią był leśniczy, który zapoznał uczniów z  pojęciami: tropy, ślady, wnyki, sidła, kłusownika potrzaski. Dzieci zrozumiały jak czują się oszukane zwierzęta na które polują kłusownicy w zabawie pt. „Zaproszenie do fajnych rzeczy”.  Najpierw losowały karteczki z atrakcyjnymi propozycjami spędzenia czasu, a potem otrzymywały wyjaśnienia:

Pójście na lody  -   lodziarz sprzedaje lody uszyte z materiału

Udział w turnieju piłki nożnej  -  gra w piłkę ze skały

Wycieczka nad jezioro  -  w jeziorze nie ma wody………

Następnie zastanawialiśmy się nad tym czy kłusowanie jest podstępem? Czy podstęp jest niebezpieczny dla zwierząt? Czego oczekują zwierzęta w miejscu w którym, kłusownicy pozostawili sidła?

Punktem kulminacyjnym była odpowiedź na pytanie: „Jakie wartości bierzemy pod uwagę, wyrażając sprzeciw wobec krzywdzenia zwierząt?”

Zagadka dla rodziców „Jakie polowanie jest aprobowane przez wszystkich?”

Odp.:  „polowanie” z aparatem fotograficznym!

Przygoda małej mrówki
Zajęcia z panią  Aleksandra Dziemecką-Grzebielucha w klasie Ia
„Przygoda małej mrówki – zajęcia z edukacji społecznej. WARTOŚĆ : WSPÓŁPRACA
Zajęcia z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka” rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia „współpraca” oraz przypomnienia, czym jest „dobra współpraca”. Następnie uczniowie z uwagą wysłuchali tekstu bajki „Przygoda małej mrówki”, po czym próbowali odpowiedzieć na następujące pytania: Kto jest bohaterem opowiadania; dlaczego mrówka nie chciała rano wstać; co spowodowało, że mrówka opuściła swoje miejsce pracy; jakie skutki miały jej decyzje? Prowadząc swobodną rozmowę, uczniowie doszli do wniosku, iż współpraca                     w grupie czy w zespole jest niezmiernie istotna i może zaowocować wymiernymi korzyściami dla wszystkich.
Następnie dzieci zostały podzielone na grupy – pamiętając o założeniach dobrej współpracy – wykonały w zespołach prace plastyczne ilustrujące poszczególne fragmenty historii o „małej leniwej mrówce”. Uczniowie w parach wykonywali wcześniej wyznaczone im zadania – należy podkreślić, iż dzieci działały wspólnie, dopełniały się nawzajem, a więc niewątpliwie udowodniły, że potrafią i chcą ze sobą współpracować – a przy tym dobrze się bawić.



 

Królik i zając.

Zajęcia z panią Katarzyną Niedlich z klasą Ie.

„Królik i zając” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość: WOLNOŚĆ.

Pojęcie wolności przybliżyłam dzieciom czytając im bajkę pt. „Królik i zając”. Zając szarak wyszedł z norki na poszukiwanie jedzenia i spotkał królika, który był zadbany, miał piękne futerko i dużo marchewek. Królik zaproponował zającowi zamieszkanie u jego gospodarza człowieka, bo wtedy nie będzie nigdy już głodny. Zając zgodził się, ale zauważył, że zając miejscami ma powycierane futerko. „A to…Tonic…To od klatki. Gospodarz zamyka mnie czasami w klatce, bym nie poprzegryzał w domu przewodów”.  W takiej zamykanej norce zając nie chciał mieszkać. Wybrał WOLNOŚĆ.  Między dziećmi wywiązała się burzliwa dyskusja. Odpowiadały na pytanie: „Dlaczego zając nie zamieszkał z królikiem”. Następnie rysowały człowieka, który nie jest wolny i opowiadały dlaczego.

Czy wolność to możliwość robienia wszystkiego? – z tym trudnym pytaniem dzieci również dały sobie radę! Narysowały świat w którym można robić wszystko. Alicja na przykład, stwierdziła, że taki świat nie jest dobry, bo nikt nic by nie umiał. Dzieci nie chodziłyby do szkoły. Tośka powiedziała, że dzieci zjadałyby za dużo słodyczy. Weronika stwierdziła, że byłby bałagan. Dzieci często rysowały swoje pragnienia: górę klocków Lego, świat lodów, zabawek, i wesołą zabawę. Wolny świat kojarzył im się również z pieniędzmi. Wolny jest ten kto ma dużo pieniędzy! Na zakończenie powstał jeszcze jeden plakat „Co można robić w świecie, w którym żyjemy”. Dzieci znalazły sporo wspólnych cech między tymi dwoma światami: światem wolności absolutnej i światem współczesnym. Doszły do wniosku, że w ich przypadku nie jest tak źle z tą wolnością.

 

Korzystamy z Internetu.
 
Zajęcia z panią Małgosią Kowalską-Płuciś w klasie IIIb  - 10.02.2015r.
 
,, Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość etyczna: uczciwość, prawdomówność.
 
Zajęcia rozpoczęły się pytaniem nauczyciela skierowanym do dzieci:
 
,, Kiedy czujecie się bezpieczne (np. w szkole, na basenie, podczas wycieczki itp.) ?
 
Uczniowie w swobodnej dyskusji podawali różne odpowiedzi tj.
 
-  gdy jest przy nas osoba dorosła
 
-  kiedy słuchamy nauczyciela, rodziców
 
- kiedy przestrzegamy określonych zasad np. przy poruszaniu się po drodze
 
- kiedy przestrzegamy regulaminu np. na wycieczce, pływalni, w pracowni 
 
komputerowej.
 
Następnie nauczyciel poinformował dzieci, że tematem dzisiejszej lekcji będzie bezpieczeństwo w sieci i położył przed nimi sieć pajęczą z napisem ,,Internet”.  Zastosowaliśmy ,, burzę mózgów”. Uczniowie podawali różne luźne skojarzenia związane z tym słowem, które później zapisywali na małych karteczkach. Pomysłów było bardzo dużo; niektóre z nich to:  wiedza, wiadomości, nowe znajomości, zakupy, poczta, cyberprzemoc, gry, filmy, muzyka, sklep, pogoda, oszustwa, hakerzy, uzależnienia, rozrywka. Dzieci dokonały podziału swoich skojarzeń na dozwolone i zabronione. Szarym kolorem uczniowie otoczyli rzeczy niedozwolone, a żółtym, te bezpieczne! Zwrócili też uwagę na to, że nie wszystkie z określeń można zaklasyfikować i pomalować zdecydowanie na szaro lub żółto. Zajęcia zakończyły się zgodnym stwierdzeniem, iż Internet jest bardzo pożyteczny, gdy korzysta się z niego rozsądnie przestrzegając ustalonych zasad bezpieczeństwa.

Biały Lew

Zajęcia z panią Agnieszką Lewandowską z klasą Id

„Biały lew” – zajęcia z edukacji społecznej.  Wartość etyczna  - tolerancja.

Kolejne spotkanie z etyki rozpoczęło się przepięknym , krótkim  opowiadaniem o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od samego początku zajęć bardzo posmutniały, wczuły się w rolę smutnego lwa . Na tych zajęciach  wszyscy uświadomili  sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy również wiele cech wspólnych. Podczas zajęć dzieci mówiły w jaki sposób należy się zachowywać gdy spotkamy w swoim otoczeniu " białego lwa", grały w grę „Bingo” – zbierały podpisy osób, które lubią to samo. Zabawa sprawiła dzieciakom wiele radości.  Jako zadanie domowe dzieci miały z pomocą rodziców napisać lub rysować list do białego lwa. Listy były przepiękne, wszystkie dzieci chciałyby zaprosić białego lwa do naszej szkoły i zaprzyjaźnić sie z nim.

Najważniejsze przesłanie z zajęć to :

Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają.

 

Zajęcia z p. Aleksandrą Dziemecką-Grzebielucha w klasie Ia

„Kupuj z głową!” – zajęcia z edukacji polonistycznej. WARTOŚĆ UMIAR

Uczniowie klasy 1 a uczestniczyli w zajęciach z cyklu „Etyka nie tylko dla smyka”. Temat zajęć „Kupuj z głową!” okazał się być niezwykle ciekawy i interesujący dla dzieci, które chętnie uczestniczyły w rozmowie dotyczącej rozsądnego kupowania. Spotkanie rozpoczęło się bowiem rozmową na temat tego, czym jest reklama – jakie produkty i usługi promowane są dzięki reklamom. Podczas swobodnej rozmowy dzieci wypowiadały się chętnie, podając przykłady produktów, które znają z reklam telewizyjnych. Opowiadały , co reklamuje się w telewizji, Internecie, radiu, do kogo kierowana jest reklama oraz dzieliły się swoimi opiniami, dotyczącymi tego, jakie wrażenie wywołuje na nich. Następnie wycinały z kolorowych gazet produkty spożywcze, środki czystości znane z reklam – niezbędne w codziennym życiu i przyklejały je do przygotowanego koszyka produktów. Wybór owych produktów okazał się zaskakujący dla uczestników zajęć, bowiem uświadomił wszystkim,  jak ważne jest zachowanie umiaru w spełnianiu własnych oczekiwań i pragnień; ponadto dzieci zdały sobie sprawę jak często nasze wybory zależne są od tego, co zauważymy w reklamie – a to nie zawsze musi być  właściwe i dobre dla nas.
 

 Zajęcia z p. Olimpią Grabowską w klasie Ic

„Przygody królewicza Bielinka” – zajęcia z edukacji społecznej. Wartość uczciwość

Na zajęciach z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka" uczniowie z klasy Ic uczyły się postępować uczciwie i rozumieć zasady dobrego postępowania. Na podstawie wysłuchanego opowiadania oceniły postępowanie bohaterów bajki,            a następnie wspólnie ustaliły, co należy robić, aby uczciwie postępować w szkole. Dzieci zrozumiały, że trzeba postępować uczciwie, ponieważ nie chciałyby, aby ktoś był w stosunku do nich nieuczciwy, gdyż czują się wówczas okłamane, oszukane. Wyszczególniły drogowskazy uczciwego postępowania w szkole.
Oto efekty pracy domowej polegającej na dokończeniu historii o królewiczu:

 

Zajęcia z p. Agnieszką Lewandowską w klasie Id.

„Gazetowe zakupy” – zajęcia z edukacji plastycznej. Wartość UMIAR.

To już kolejne zajęcia z cyklu "Etyka nie tylko dla smyka", które spotkały się z wielką radością i zainteresowaniem uzniów klasy I D. Podczas tych zajęć dzieci  dowiedziały  się jak odróżnić potrzeby od pragnień, czyli jak zachować umiar. Podczas tego spotkania wszystkie dzieci udały się na wymarzone zakupy. Na początku  uczniowie wykonali papierowe torby, a potem wycinając  z kolorowych gazet różne produkty , zapełniali je. Po jednej stronie dzieci wklejały produkty potrzebne i niezbędne do życia, a po drugiej stronie, te o których marzą i  chciałyby to mieć.         Na zakończenie odbyła się prezentacja wytworów pracy dzieci  i ich omówienie. Wszystkim  najbardziej podobały się  pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu  należy zachować umiar.

Zajęcia z p.Katarzyną Niedlich w klasie Ie.

„Gazetowe zakupy” – zajęcia z edukacji plastycznej. Wartość UMIAR.

Na zajęciach dzieci uczyły się jak odróżnić potrzeby od pragnień, czyli jak zachować umiar. W tym celu udały się na zakupy. Najpierw wykonały papierowe torby, a potem wycinały i naklejały z kolorowych gazet swoje zakupy. Po jednej stronie umieszczały zakupy potrzebne i niezbędne, a po drugiej stronie torby, te o których marzą i to co bardzo chciałyby mieć. Następnie odbyła się prezentacja i omawianie. Oczywiście, że dzieciakom spodobały się najbardziej pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu zachowywać umiar. Każdy z uczniów chciał koniecznie zabrać torbę do domu, aby pochwalić się mamie. Gazetowe zakupy okazały się niezłą frajdą dla dzieci.

Zajęcia z  p. Małgorzatą Kowalską – Płuciś w klasie 3b.

,,Lubimy dawać i otrzymywać prezenty” zajęcia z edukacji polonistycznej.

 Wartość : uczciwość, szczodrość.

Uczniowie klasy 3b na zajęciu z okazji klasowych mikołajek wypowiadali się na temat ,,Co to jest prezent? Zgodnie współpracowali w grupach tworząc plakaty. Zwrócili uwagę na to, że nie tylko rzeczy materialne mogą być prezentem. Podawali takie przykłady jak: uśmiech, dobre serce okazane np. sąsiadowi, pomoc mamie w domu, życzliwość. Odpowiadali na pytania nauczyciela tj. Z jakiej okazji wręczamy sobie prezenty?, Jaki byłby świat, w którym nikt, nie dawałby prezentów?, Czy ważne jest od kogo je otrzymujemy? Jaka jest różnica między obdarowywaniem, a sprzedawaniem?

Zajęcia zakończyły się wspólnym stwierdzeniem, że prezenty sprawiają każdemu dużo radości i są wyrazem naszej życzliwości do osoby obdarowywanej.

 

Bawmy się

Zajęcia z  panią Violettą Pasternak w klasie IIb i z panią Agnieszką Lewandowską w Id

„Bawmy się” – zajęcia z edukacji polonistycznej. Wartość: współpraca, wspólnotowość, empatia.    

W związku z przystąpieniem naszej szkoły do programu pilotażowego pt. „Etyka nie tylko dla smyka”, dnia 1 grudnia 2014 roku przeprowadziłam w klasie 2B zajęcia z edukacji polonistycznej pod nazwą „Bawmy się”! Nadarzyła się ku temu okazja, gdyż kilka dni wcześniej odbyła się klasowa „Zabawa andrzejkowa”. W swoich wypowiedziach na temat: „Co jest ważne i dobre w zabawie”? oraz „Co przeszkadza we wspólnej zabawie”?, dzieci odnosiły się do ostatniej klasowej zabawy. Uczniowie wyczerpująco odpowiadali na zadawane im pytania, chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Bardzo ważnym dla nich momentem lekcji było napisanie swojej wypowiedzi na kartce, odczytanie jej na forum klasy i przyczepienie na odpowiedniej planszy. Podczas zajęć zwracałam uwagę uczniów na takie wartości, jak: empatia, wspólnotowość. Niektóre dzieci nie znały znaczenia tych słów. Na zakończenie zajęć, jako pracę domową, uczniowie mieli napisać „przepis na dobrą zabawę”. Efekty ich pracy były imponujące.

Klasa I D również miała przyjemność uczestniczyć w takich zajęciach. Uczniowie klasy I z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, śpiewali piosenki, tańczyli oraz chętnie opowiadały o swoich odczuciach i spostrzeżeniach. Podczas tych zajęć stworzono ciekawy przepis na udaną zabawę.

We wspólnej zabawie przeszkadza: wtrącanie się, nie przestrzeganie reguł zabawy, nie spełniane obietnic, nie dzielenie się zabawkami, brak pomocy koleżanki, kolegi, dokuczanie innym, brak współpracy , nietolerancja, odmowa zabawy.

W zabawie ważne są : przyjemność, bezpieczeństwo, przyjaźń, prawdomówność, współpraca, zgoda, pomoc innym, zrozumienie, tolerancja, nauka.

Przepis na udaną zabawę :

- wielu uczestników zabawy,

- ciekawe reguły gier i zabaw,

- wesoła muzyka,

- szczypta humoru,

- garść chęci do zabawy,

- duża porcja zaangażowania .

                                                                    Powodzenia i miłej zabawy !

Prezenty

Zajęcie z panią Katarzyną Niedlich

Lubimy dawać i otrzymywać prezenty– zajęcia z edukacji polonistycznej. Wartość : uczciwość, szczodrość.

Jałokim to chłopiec, który podawał się za brata św. Mikołaja. Kazał płacić dzieciom za prezenty, które dostały od Mikołaja. Na zajęciach z etyki dzieci przedstawiając dramą dawały Jałokimowi dobre rady jak powinien postępować. Trzeba być uczciwym, prawdomównym i nie wolno krzywdzić innych – do takich wniosków doszły dzieci.

Odpowiadały na pytania: Dlaczego ludzie dają sobie prezenty?, Co jest potrzebne, aby dać sobie prezent?, Czy ważne jest od kogo dostajemy prezent?. Dzieci uczyły się również współpracy tworząc plakaty wyjaśniające czym jest prezent. Najlepszą szkołą życia okazało się to czy dziecko potrafi podzielić się zabawką przyniesioną z domu? Czy każdemu się udało? Zapytajcie dzieci.

Biały Lew

Zajęcie z panią Katarzyną Niedlich z klasą Ie

„Biały lew” – zajęcia z edukacji społecznej.  Wartość etyczna  - tolerancja.

W temat tolerancji wprowadziło dzieci opowiadanie o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od razu wczuły się w rolę smutnego lwa i miały wiele pomysłów jak mu pomóc. Na zajęciach uświadomiły sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy ze sobą wiele wspólnego. Dzieci grały w grę „Bingo” – zbierały podpisy osób, które lubią to samo. Zabawa sprawiła dzieciakom wiele radości. W domu przy pomocy rodziców napisały lub rysowały list do białego lwa. Proponowały przyjaźń mimo odmienności lwa.  

Najważniejsze przesłanie z zajęć to :

Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają. 

W naszej szkole wystartował pilotażowy projekt

„Etyka nie tylko dla smyka”.

W projekcie biorą udział uczniowie klas I-III

Jak nauczyć dziecko rozumienia czym jest szacunek, tolerancja, współczucie, dobroć, życzliwość, honor, umiar, piękno, dobroć, szczodrość, odpowiedzialność, piękno, wytrwałość…?

To zadanie dla nauczycieli, którzy za pomocą bajek, baśni, historyjek, zabaw, muzyki, plastyki będą kształtować postawy etyczno moralne.

Bardzo ważnym ogniwem w nowym wyzwaniu, przed którym stanęły dzieci i nauczyciele jest udział w projekcie rodziców.

Zachęcamy do odwiedzania naszej zakładki. Będziemy tu dokumentować ciekawe zajęcia, zdjęcia i osiągnięcia dzieci.

Pilotażowy program „Etyka nie tylko dla smyka” powstał we współpracy Ośrodka Rozwoju Edukacji i Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W naszym rejonie koordynuje go Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji nauczycieli. Koordynatorkami projektu są Marzenna Wierzbicka i Wiesława Kuban.

 

Mały słownik wartości etycznych

Dobroć

Dobroć przypisujemy komuś, kto świadomie działa na rzecz cudzego dobra. Wykazuje się zarówno życzliwością w nastawieniu i wrażliwością na cierpienie innych , jak też gotowością do podejmowania w pewnym zakresie działań na rzecz innych. Człowiek dobry przekracza elementarną zasadę etyki: „unikaj szkodliwych działań” na rzecz wysiłku realizacji dobra. We wskazaniach praktycznych koncentruje się na postulatach dotyczących unikania zła: „Nie kradnij”; „Nie kłam”. W pewnym sensie można powiedzieć, że „bycie dobrym” to wyższy poziom etyczny.

 

Piękno

Filozoficzna nauka o pięknie to estetyka. Należy ją odróżnić od potocznego znaczenia estetyki jako pięknego, eleganckiego, schludnego wyglądu czegoś. Ma także szersze znaczenie od estetyki jako dziedziny wiedzy dotyczącej sztuki .

Starożytni filozofowie  korzystali z kategorii piękna, która służyła im do opisu moralności. Platon ugruntował w tradycji myśli europejskiej przekonanie, że to, co dobre, jest zarazem piękne. W „Uczcie” opisał ludzką drogę ku doskonałości osiąganą dzięki miłości do piękna.  Dobro i Piękno są nierozdzielne.

Sprawiedliwość

 Sprawiedliwość  jest  jedną z tych dziwnych rzeczy, które najlepiej widać wtedy, kiedy ich brakuj . Zazwyczaj sprawiedliwość przywołujemy wtedy, gdy doznajemy niesprawiedliwości. Nazwanie czegoś niesprawiedliwym jest najpowszechniejszą formą protestu moralnego.  Za  sprawiedliwe uważa się porządek prawny i działanie, które pozostają w zgodzie z prawami naturalnymi.

Uczciwość

Uczciwość jest pojęciem określającym cechę jakiegoś czynu lub czyjegoś charakteru – odnosi się do postępowania zgodnie ze społecznie ustalonymi zasadami, na które świadomie się przystało. Człowiek może postępować uczciwie okazjonalnie lub w pewnych sferach życia. Jeśli chęć i wysiłek na rzecz uczciwego działania są trwałym i obejmującym wszystkie aspekty życia to mówimy o uczciwości jako cesze charakteru. Uczciwość możemy określać jako szlachetność.

Umiar

Arystoteles uczynił umiar podstawową zasadą etyczną w postaci „zasady złotego środka”, która w odniesieniu do folgowania ludzkim namiętnościom i pragnieniom nakazuje wyważać między nadmiarem a niedostatkiem.  Zasada złotego podlega zatem indywidualizacji: każdy człowiek powinien poznać siebie, zorientować się, w którym kierunku ciąży jego wrodzona natura, by następnie podjąć wysiłek zbudowania równowagi przez ćwiczenia w tym, co w danej sferze jest mu bardziej obce.

 

Tolerancja

To postawa szacunku wobec drugiego człowieka i respektowanie jego prawa do odmienności. Tolerancja nie opiera się na sympatii i solidarności z tym, co inne od nas i naszych poglądów, ale na cierpliwej zgodzie na to, że nasza wola nie musi być obowiązująca dla wszystkich ludzi. Niezwykle istotnym zagadnieniem etycznym jest problem granic tolerancji: czego nie wolno tolerować.

 

Wytrwałość

Wytrwałość definiowana jest przez słownik języka polskiego jako cierpliwe, konsekwentne dążeniem do celu. Jako cecha charakteru wytrwałość –czyli zdolność do zmierzania do celu na przekór przeciwnościom – jest zazwyczaj moralnie pozytywnie oceniania, co zapewne ma swoje korzenie w heroicznych ideałach, które od zarania dziejów stanowiły element kultury etycznej Zachodu. Praktykowanie wytrwałości jest wyraziłem siły wewnętrznej i zewnętrznej, a ponadto jej efekty mogą budzić szacunek jako triumf ludzkiej woli i człowieczej zdolności tworzenia.

 

 

 

PRAWDOMÓWNOŚĆ – jedną z form uczciwości, jaką przyjmuje ona w obszarze mowy i komunikacji międzyludzkiej, jest prawdomówność, czyli wygłaszanie sądów i opinii, co do których człowiek jest przekonany, że są prawdziwe. Człowiek prawdomówny  w trosce o wierność prawdzie nie jest pochopny w sądach, starz się np. być rzetelny w odróżnieniu opisu jakiegoś zdarzenia od swojej o nim oceny. Innym aspektem uczciwości w sferze działań językowych jest dotrzymywanie danego słowa., „nie rzucanie słów na wiatr”

 

 

 

BIPBasenGaleriaPlan lekcjiSport